BiSmiLLaHirRaHmAnirRaHiM...

Sunday, January 20, 2013

♥ Ustaz Azhar Idrus



Alhamdulillah semalam 19 Januari bersamaan 8 rabi’ul Awal 1434H seorang insan bernama Azali telah selamat menyertai program bersama Ustaz Azhar Idrus @ Surau An-Nur Bandar Uda Utama, JB..

Best sangat weh.. rugi klu lepaskan peluang ni! Bersyukur x terhingga pada Rabbul Jalil atas ni’mat yang dberikan ini..

Banyak input yang dapat semalam.
1) Firstly, Ustaz bagitahu: Apabila diseru: “Wahai orang2 yang BERIMAN…”, Maka jawab lah: Aku la tu.. walaupun kita x solat, xtutup aurat, wat maksiat dll. Jangan ragu2 @ tawadhu’ dalam bab IMAN! Sesiapa yang mengucap 2 kalimah syahadah gerenti dia ISLAM !

Ce Amik butir sawi kemudian lemoar la di mana2 pun ia tetap akan tumbuh sawi.. ya x tumbuh benda lain dah. Cuma apabila ia betul2 membesar, belum tentu kita boleh makan kesemuanya kerana ada yang tumbuh mekar tidak tercemar sedikit pun, ada yang berlubang2 dimakan ulat & ada juga yang rosak terus berulat2.. Itulah perumpamaan akidah & syahadah kita sebenarnya !
# So, Jaga Syahadah dengan molek untuk kita bawa bertemu Allah nanti !

2) Hakikatnya, sesiapa yang ada iman maka dia adalah ORANG KAYA sebab harta IMAN tu lah yang kita akan bawa mati nanti. Ni’mat pertama dalam hidup kita adalah bi’mat IMAN. Klu xdak IMAN, maka kita akan dibakar dalam microwave api neraka kelak ! Na’uzubillahiMinZalik..
Surah Al-Qari’ah ayat 6-11
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ ( 6 ) فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ( 7 ) وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ ( 8 ) فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ ( 9 ) وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ ( 10 ) نَارٌ حَامِيَةٌ ( 11 ) .


6. Maka adapun orang yang berat timbangan kebaikannya 7. Maka ia berada dalam kehidupan yang memuaskan (senang) 8. Dan adapun orang yang ringan timbangan kebaikannya 9. Maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah  10. & tahukah kamu apakah neraka Hawiyah itu? 11. Yaitu api yang sangat panas. Wal’iyazubillah.

3) Tentang takutkan hantu. Orang kita skarang terlebih takutkan hantu dari segalanya.. tengok cita hantu pun takut, padahai tu lakonan ja =P lalu kubuq pun takot.. aduh beghat nanang! Klu lalu kat kubur dengar suara itu sebenarnya suara roh orang yang xberiman. Roh orang beriman sahaja yang diangkat ke langit tapir oh mereka yang xberiman tetap di perkuburan merintih menyesali hidup dulu.. xberguna lagi.

Dalil rujuk surah Al-A’raf ayat: 40>
(إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلاَ يَدْخُلُونَ الجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الجَمَلُ فِي سَمِّ الخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي المُجْرِمِينَ) 40 الأعراف

Maksudnya: Sesungguhnya orang2 yang mendustakan ayat2 Kami & menyombongkan diri terhadapnya tidak akan dibukakan pintu2 langit bagi mereka, & mereka tidak akan masuk Syurga sebelum unta masuk ke dalam lubang jarum (mustahil selamanya). Demikianlah kami member balasan kepada orang2 yang berbuat jahat.

 Doa dijauhi syaitan: أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق

4) Kita x mo jadi bodo dulu kini & selamanya !

5) يقول الله سبحانه و تعالى
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً
آل عمران103

بِحَبْلِ ada 3 tafsiran: 1. Kitab, 2. Hukum, 3. Agama.

Klu berpegang dengan بِحَبْلِ Allah ini, Walaupunpun xdak kaki, syurga menanti kita.
Walaupun digelar Raja (raja Namrud) klu ingkar tetap Neraka menanti di sana !

6) Jahat macam mana pun dosa kita, jangan ngaku pada manusia walaupun suami kerana mungkin hari ini dia boleh terima kita tapi 1 hari nanti kita belum tahu hatinya.. Ngakulah pada Allah & minta ampun sungguh2 moga diampunkan walaupun x mendapat balasan di dunia ini, moga dihindari dari balasan akhirat !

No comments:

WasSalam @_____@~ Fi Ri'ayatiLLah..