BiSmiLLaHirRaHmAnirRaHiM...

Sunday, February 3, 2013

♥ Ilmu Taranum.


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً 
21. Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.

وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَاناً وَتَسْلِيماً 
22. Dan tatkala orang-orang mu’min melihat golongan-golongan yang bersekutu itu, mereka berkata: “Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita”. Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan yang demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan ketundukan.
Dah lama berhajat nak join kelas taranum, akhirnya Allah makbulkan jua hajat hambaNya ini =) Alhamdulillah.. (lepas maghrib 02.02.13). Subhanallah, hebatnya oarang2 yang belajar taranum ni! Penuh keyakinan & kretif bermain alunan suara. Boleh ke aku nak buat ni?? Macam2 perasaan timbul time tu, takut + malu + gementar + unconfident + nak lari balik…………….

Rugi lah datang jauh2 lepas tu xnak bersungguh. Hangat2 tahi ayam je ke?? Monolog diri.. okay2 be yourself, relax, n be cool yea. You can do it! Fighting!!! (@___@)~ So, I’ll try my best.

Dimulakan dengan bismillah & diteruskan dengan pembawakan lagu bayati pada surAh Al-Ahzab ayat 21-22 seperti di atas tadi. Disebabkan x pernah langsung terjebak dalam taranum sebelum ini, jadi tersemput-semputlah nafas cek nak bentukkan lagu bayati ni walaupun ia adalah lagu basic dalam ilmu taranum.  Susah betul nak kawal pernafasan & nak tinggikan suara. Terketar2 jadinya..

Selepas dipraktis beramai2 dengan ustazah Umi Kalthom, tibalah giliran mendengar bacaan seorang demi seorang. Kena guna mike pulak tu.. Ya Allah, bantulah hambaMu yang baru belajar ini. (^___^) sampai je giliran sendiri, nak x nak kenalah beranikan diri walaupun jantung dah berdegup kencang.. memang hancus betul dibuatnya. X tahu lah lagu apa yang dibawa cik Azali malam tadi.. =( pelik semacam je bunyi?? Haha..
Then ustazah pun tolong betulkan. Katanya kena lepas suara kalau nak bertaranum ni. Jangan control malu.. huhu, kena batang hidung sendiri.. Saya x pandai tinggikan suara la ustazah sebab sy ni x pandai nak marah2 orang.. itulah salah satu kelemahan yang aku nampak dalam diri ini.

Tiba2 teringat satu ketika dahulu, aku pernah dikaunselingkan oleh ustaz Hamadallah time latihan debat. Katanya aku ni x pandai mempertahankan hak. Terlalu redha dengan apa yang berlaku sebab tu lah aku x pandai marah orang. Ustaz bagi contoh: 1 hari kamu balik asrama, letih sangat n nak tidur kejap sebelum pergi kelas malam. Tiba2 kamu masuk bilik tengok bantal atas katil xdak. Rupa2nya kawan sebelah katil ambil buat peluk.. So, xpe lah. Tidur xdak bantal pun boleh.. betul x?? jawab si Azali: yup, betu la tu ustaz.

Kamu kena ubah untuk timbulkan perasaan memperjuangkan hak sendiri. Redha itu bagus tapi kena letak pada tempatnya.. Alhamdulillah, dengan teguran membina daripada ustaz itu akhirnya kini aku berjaya merubah diri yang masih banyak kekurangan ini. Berhijrah daripada insan yang tidak ada perasaan satu ketika dahulu kepada seorang insan yang telah berperasaan & tahu meletakkan perasaan ini pada tempat yang betul. i.Allah.. Tapi takut jugak apabila dah mula bermain dengan perasaan ni kan?? Na’uzubillahiMinZaalik.

Lastly, ustazah akhiri dengan lagu baru iaitu nahwan. Balik kena praktis lagi c0z minggu depan dah x blajar lagi bayati.. Latihan kendiri~ x rugi mengaji.. makin banyak belajar baru dapat rasa kejahilan diri ini dalam menguasai ilmu. x akan pernah cukup ilmu Allah walaupun seluas lautan di muka bumi ini.

No comments:

WasSalam @_____@~ Fi Ri'ayatiLLah..